Mentorstvo i ljudsko dostojanstvo: intersekcionalni pristup

Svaka osoba zaslužuje dostojanstven život. Kako procesi mentorstva mogu pridonijeti ostvarivanju tog cilja?

Ljudska prava i poštovanje ljudskog dostojanstva temeljne su vrijednosti ljudskog života. Već godinama se taj cilj ostvaruje kroz razne mentorske programe, od kojih je najnoviji RomniME u sklopu kojeg je Sportsko učilište PESG partner, program/projekt usmjeren na pronalaženje mentora za mlade Romkinje. Ali što točno znači mentorstvo i kako ono pridonosi ostvarivanju ljudskog dostojanstva?

Mentorstvo kao zajedničko putovanje

Mentorstvo je proces u kojem iskusnija osoba podržava, vodi i ohrabruje nekoga tko je obično mlađi ili manje iskusan u osobnom, profesionalnom ili nekom drugom aspektu života. Mentorstvo može biti ključni alat za osnaživanje mladih, posebice ranjivih skupina, poticanjem ostvarivanja ljudskog dostojanstva. U tom procesu važnu ulogu igraju zajednički ciljevi i aktivno slušanje.

Međutim, mentorstvo nije jednostavan proces davanja savjeta ili usmjeravanja; ono je složena i duboka interakcija koja može transformirati život mlade osobe, povećati samopouzdanje i potaknuti socijalnu uključenost. Kada mentorirana osoba ima višestruke karakteristike koje je mogu dovesti do diskriminacije ili marginalizacije — poput etničke pripadnosti, spola, socioekonomskog statusa, seksualne orijentacije ili drugih manjinskih iskustava — posebno je važno u procesu mentorstva uzeti u obzir te međusobno isprepletene čimbenike. To znači prepoznati da se ljudsko dostojanstvo ne ostvaruje samo kroz pojedinačne faktore, nego je oblikovano načinom na koji različiti aspekti identiteta utječu na društveni položaj osobe i prilike koje joj se pružaju. Zbog toga je ključno da mentor aktivno sluša ne samo ono što se izgovara, nego i ono što ostaje neizgovoreno i skriveno.

Intersekcionalnost i ostvarivanje ljudskog dostojanstva

Intersekcionalnost opisuje kako različiti faktori povezani s identitetom oblikuju iskustva i prilike pojedinca. Iskustva osobe ne proizlaze iz jednog faktora, već iz djelovanja i međusobne povezanosti različitih atributa, a što stvara složena, jedinstvena životna iskustva. Na primjer, mlada Romkinja može se suočiti s diskriminacijom na osnovi spola i etničke pripadnosti, što utječe na njezinu mogućnost da u potpunosti sudjeluje u društvu i ostvari svoje ciljeve. Intersekcionalni pristup prepoznaje da diskriminacija nije jedinstvena, odnosno jednostavna pojava, već je dodatno složena različitim područjima života.

Mentorstvo koje prihvaća intersekcionalnost pruža podršku koja nadilazi usko usmjeren fokus na specifična iskustva. Umjesto toga, mentorski proces uzima u obzir raznolike dimenzije identiteta, kako mentorirane osobe tako i mentora. Na taj način mentorstvo nije samo profesionalna ili obrazovna podrška, već se bavi osobnim, kulturnim i društvenim izazovima s kojima se mentorirana osoba suočava. Takav pristup potiče ostvarivanje ljudskog dostojanstva pomažući pojedincima da otkriju sebe, prepoznaju svoje snage i smanje osjećaj isključenosti.

Mentorstvo kao alat za dostojanstvo i uključivost

Kroz mentorstvo, ključno je mladoj osobi osigurati siguran prostor u kojem može dijeliti svoja iskustva i izazove bez straha od osude ili odbacivanja. Ovo je posebno važno kada se mlada osoba suočava s intersekcionalnom diskriminacijom. Kada je mentorstvo usmjereno na potrebe i želje mlade osobe, ono jača njeno samopouzdanje i vjeru u vlastite mogućnosti. Osjećaj da je cijenjena i saslušana temelj je ostvarivanja ljudskog dostojanstva. Takvo mentorstvo nije samo vođenje mlade osobe, nego i prepoznavanje i podupiranje njezinih prilika u društvu.

Mentorstvo može također promicati društvenu uključivost i aktivno građanstvo. Može pomoći mladoj osobi da shvati da je njezin glas važan, da su njezina prava jednako vrijedna kao i prava drugih te da ima moć utjecati na vlastite životne odluke i društvo oko sebe. U tom smislu, mentorstvo nije samo podrška pojedincu, nego može biti alat za širu društvenu promjenu i jednakost.

Utjecaj mentorstva na identitet i samopouzdanje mlade osobe

Jedan od značajnih načina na koji mentorstvo promiče ostvarivanje ljudskog dostojanstva jest njegov utjecaj na identitet i samopouzdanje mlade osobe. Posebno za mlade ljude koji su doživjeli razne oblike diskriminacije i marginalizacije, pronalaženje vlastite vrijednosti i mjesta u društvu može biti izazovno. Mentor može pomoći mladoj osobi da prepozna svoje snage, vještine i snove te kroz to izgradi vlastiti identitet. Ovaj proces ne samo da povećava samopouzdanje mlade osobe, nego i podupire njezinu sposobnost snalaženja u društvu. Mentorstvo može mladoj osobi pružiti primjer kako svladati izazove te iskoristiti vlastite resurse za upravljanje vlastitim životom, kao i za njegovo unapređenje.

Mentorstvo i društvena pravda

Mentorstvo koje uzima u obzir intersekcionalnost i raznolika iskustva mladih ključan je alat za promicanje društvene pravde. Ono ne samo da podupire individualni razvoj, već jača i društvenu jednakost i pravednost. Kada mladi ljudi, posebice oni koji se suočavaju s diskriminacijom i nejednakošću, dobiju priliku za rast i pronalazak svog mjesta u društvu, to također potiče njihovu društvenu uključenost i društveni angažman. Na taj način mentorstvo nije samo podrška pojedincu već može biti i alat koji mladoj osobi pomaže da se vidi kao punopravni i vrijedan član društva.

U ovom procesu oba sudionika mentorskog odnosa mogu postati pokretači promjena: aktivno slušanje i empatija transformativne su sile za društvo, a iskustvo pravednog tretmana jača sposobnost traženja istog u drugim područjima života. Istodobno, mentor stječe nove perspektive o vlastitim privilegijama te razvoj empatije i suosjećanja. Kroz mentorstvo, obje strane mogu razviti dublje razumijevanje koliko je važno poštivati ljudsko dostojanstvo svake osobe i poduprijeti pravo svakoga da živi što potpuniji i uključeniji život.

 

romni-me-logo

Podijelite:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Predupisi su u tijeku!